Prvýkrát presiahol mesačný počet platieb klientov banky v e-shopoch
hranicu jedného milióna v sume viac než 100 miliónov eur, čomu pomohla
najmä pandemická situácia. Tá obmedzila aj predvianočnú nákupnú
turistiku do všetkých okolitých krajín.
Internetové obchody získavali na význame v čase nástupu pandémie nového
koronavírusu. Ich obľúbenosť u spotrebiteľov odvtedy vzrástla. Horňák
uviedol, že hlavnou príčinou je pandemická situácia, kde úrady v snahe
znížiť mobilitu obmedzujú kamenné prevádzky a spotrebitelia tak hľadajú
iné spôsoby nakupovania.
"V posledných mesiacoch sa reštrikcie čoraz viac vzťahujú iba na
nezaočkovaných, čo pri nízkej miere zaočkovanosti opäť nahráva
internetovým obchodníkom. Tí si počas pandémie prešli náročnú cestu, v
ktorej ich čakalo zvládnutie náporu objednávok, prijímanie nových
zamestnancov či zefektívňovanie procesov. Vo výsledku tak zažívame
intuitívnejšie nakupovanie s krátkou dodacou lehotou a procesmi
prispôsobenými potrebám zákazníkov," pokračoval Horňák.
Prvý rekord v objeme platieb v internetových obchodoch bol prelomený v
marci minulého roka v dôsledku pandemickej situácie. Objem zaplatených
peňazí bol v internetových obchodoch o tri štvrtiny vyšší než v marci
2020 a viac než trojnásobný oproti marcu 2019.
Zlepšenie pandemickej situácie v letnom období prinieslo aj uvoľnenie
opatrení a spotrebitelia sa tak vrátili vo väčšej miere aj do kamenných
prevádzok, v dôsledku čoho objem platieb v e-shopoch niekoľko mesiacov
klesal. Aj vtedy však dosahoval asi 1,5-násobok objemu platieb spred
pandémie. Mnoho Slovákov si tak vyskúšalo nakupovanie cez internet
prvýkrát práve počas pandémie a tento spôsob nakupovania v určitých
situáciách využívali aj naďalej.
Platby kartou na predajniach potvrdzujú predpoklady, že Slováci ostávali
častejšie nakupovať či dovolenkovať doma. Počas celého roka bol objem
platieb v slovenských obchodoch vyšší než v predkrízovom roku 2019,
zároveň bol objem platieb v zahraničí počas celého roka výrazne nižší.
Lepšia pandemická situácia a širšie možnosti vycestovania spôsobili, že
objem platieb v zahraničí sa v letných mesiacoch priblížil k
predkrízovému roku, no jeho objemy nedosiahol.
"Vianočné obdobie bolo poznačené zhoršenou pandemickou situáciou
nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Aj preto Slováci buď
volili nákup vianočných darčekov cez internet, alebo nakupovali na
Slovensku počas obdobia uvoľnenejších opatrení. Zahraničná nákupná
turistika bola síce silnejšia než v roku 2020, no zďaleka nedosahovala
predkrízové hodnoty," konštatoval Horňák.